• Uniwersytet Jagielloński zaprasza na dzień otwarty

          • Prezentacje wydziałów i jednostek, wykłady otwarte, spotkania z organizacjami studenckimi i jednostkami UJ.

            21 marca 2025 roku odbędzie się stacjonarny Dzień Otwarty Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

            Godziny: od 9:00 do 15:00

            Miejsce: Auditorium Maximum UJ (ul. Krupnicza 33, 31-123 Kraków). 

            Szczegóły: TUTAJ

          • Nasi Nauczyciele na Liście 100!

          • Z ogromną dumą informujemy, że nasi nauczyciele zostali wyróżnieni prestiżowym wpisem na Listę 100 – inicjatywę Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce!

            Prof. Paweł Koszałka już po raz drugi znalazł się w tym zaszczytnym gronie i miał okazję wygłosić przemówienie podczas uroczystości wręczenia wyróżnień przez Ministra Cyfryzacji – Wicepremiera Krzysztofa Gawkowskiego oraz Wiceminister Edukacji Narodowej Katarzynę LubnauerProf. Beata Chodacka znajduje się na Honorowej Liście 100, co oznacza, że została wyróżniona już co najmniej czterokrotnie za swoje wyjątkowe zasługi w rozwijaniu kompetencji cyfrowych w Polsce! 

            Lista 100 to inicjatywa, która od 2017 roku docenia osoby aktywnie działające na rzecz edukacji cyfrowej i podnoszenia świadomości technologicznej w naszym kraju.

            Serdecznie gratulujemy i dziękujemy za Waszą pasję oraz wkład w rozwój kompetencji cyfrowych! 

            Nagranie z przemówienia prof. Pawła Koszałki

          • Warsztaty w InterCard – Wirtualna anatomia serca

          • Już drugi rok z rzędu w srodę 19 lutego na zaproszenie profesora Jerzego Sadowskiego, który jest kardiochirurgiem; specjalistą transplantologii klinicznej; Doctorem Honoris Causa - uczniowie klas 3 o profilu biologiczno-chemicznym mieli okazję uczestniczyć w wyjątkowych warsztatach w InterCard. Tematem było poznanie układu krwionośnego oraz nowoczesnych technologii wspierających edukację medyczną.

            Warsztaty obejmowały zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Podczas wykładu, z wykorzystaniem aplikacji do wizualizacji anatomii człowieka, uczniowie mogli zgłębić wiedzę na temat budowy i funkcjonowania serca. W części praktycznej uczestnicy poznali możliwości druku 3D, obejrzeli modele serca i jego poszczególnych części, a także mieli okazję pracować w środowisku wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz rozszerzonej rzeczywistości (AR). Dzięki nowoczesnym technologiom uczniowie mogli w interaktywny sposób analizować strukturę serca oraz przeprowadzać praktyczne ćwiczenia w symulowanym środowisku.

            Warsztaty zostały zorganizowane przez Fundację „Serce dla Wiedzy” im. profesora Jerzego Sadowskiego. Było to niezwykle wartościowe i inspirujące doświadczenie, które pozwoliło uczniom w nowoczesny sposób zgłębić tajniki anatomii serca i układu krwionośnego.

             

          • Zwolnieni z Teorii - projekt  𝘾𝙮𝙗𝙚𝙧 𝙎𝙄𝙂𝙃𝙏

          • Jesteśmy grupą nastolatków z klas 3, którzy w roku szkolnym 2024/2025 realizują projekt społeczny w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii.  𝘾𝙮𝙗𝙚𝙧 𝙎𝙄𝙂𝙃𝙏 - jak nazwa wskazuje - jest to projekt skoncentrowany na cyberbezpieczeństwie. 

            ● Skąd taki pomysł? 

            Wynika on z naszych obserwacji społecznych, a zwłaszcza codziennych problemów,  które często wiążą się ze strefą online. Naszym celem jest uświadamianie ludzi o niebezpieczeństwach, propagowanie dobrych zachowań w internecie oraz szerzenie wiedzy informatycznej. Nasza inicjatywa poświęcona jest każdej grupie społecznej - od uczniów podstawówek aż po seniorów. Wynika to z powszechności problemów, z którymi walczymy i tego, jak bardzo one wpływają na właściwie każdego współczesnego człowieka. 

            ● Co robimy? 

            Przede wszystkim uświadamiamy. W mediach społecznościowych szerzymy wiarygodną wiedzę w zakresie cyberbezpieczeństwa, prowadzimy sondy, czy prezentujemy efekty naszych działań w strefie offline. A są to chociażby warsztaty debatanckie w szkołach podstawowych,  gdzie zachęcamy uczniów do dyskusji na tematy bardzo im bliskie, a przy okazji niwelujemy stereotypy i przekazujemy rzetelną wiedzę.  

            Jakiś czas temu mieliście okazję lepiej nas poznać podczas kiermaszu ciast w naszym liceum. Serdecznie dziękujemy za ogrom słów wsparcia i zainteresowanie. Zebrane środki będą wykorzystane w jak najefektywniejszy sposób - ale o tym już niedługo...

            ● Gdzie można nas znaleźć?

            Przede wszystkim w naszych klasach, czyli 3A, 3H i 3F. Jesteśmy bardzo otwarci na kontakt z Wami i do tego zachęcamy. Jako projekt o przestrzeni internetowej również jesteśmy i tam:

            • instagram - "cyber_sight_zzt" www.instagram.com/cyber

            • facebook - "Cyber Sight" www.facebook.com/

            • tiktok - "cyber_sight_zzt" www.tiktok.com

            Serdecznie zapraszamy do obserwowania naszych działań, bo dzieje się wiele dobra, a jeszcze więcej jest w planach...

            Amelia, Emilia, Michalina, Agata, Małgorzata, Leonard i Igor

          • Podziękowania dla absolwenta V LO Pana Michała Łanuszki

          • W ostatnim czasie dzięki uprzejmości naszego absolwenta, Pana Michała Łanuszki, członkowie projektu społecznego Głos Ciszy otrzymali możliwość nakręcenia 10 podcastów w Studio Plac w Warszawie.

            Dzięki pomocy pana Michała Łanuszki, dyrekcji szkoły oraz prof. Pawła Koszałki zorganizowano całe przedsięwzięcie. 

            Projekt Głos Ciszy to akcja organizowana przez 6 osób uczniowskich klasy maturalnej. Zadebiutował w październiku 2023 roku i kontynuuje swoją działalność do dziś. Projekt został doceniony przez jury olimpiady Zwolnieni z Teorii i otrzymał najwyższe nagrody we wszystkich kategoriach konkursu.

            Pierwszy z podcastów z serii specjalnej został właśnie opublikowany w projektowych mediach (YouTube, Spotify - linki poniżej).

            Następne odcinki będą zawierały wiele ciekawych rozmów i wywiadów.
            Zapraszamy do wysłuchania podcastów i wsparcia inicjatywy naszych uczniów!

            Jeszcze raz dziękujemy bardzo Panu Michałowi Łanuszce za sfinansowanie i umożliwienie nagrań podcastów w Warszawskim Studiu.

            LINKI:
            1. YouTube: Co kieruje Głosem Ciszy? Wywiad Krzysztofa Bienkiewicza z członkami projektu społecznego Głos Ciszy

            2. Spotify: Co kieruje Głosem Ciszy? Wywiad Krzysztofa Bienkiewicza z członkami projektu społecznego Głos Ciszy

            Zdjęcia wykonane przez autorów projektu

          • Wsparcie dla prof. Dariusza Pasieki

          • Minął kolejny rok walki naszego drogiego kolegi, wspaniałego nauczyciela języka polskiego, ukochanego Taty znanego Wam jako Prof. DarPas  chorego na SLA.
            Dodatkowy rok  darowany profesorowi i rodzinie w dużej mierze za Waszą sprawą - osób wspierających  i towarzyszących.

            Ponownie zwracamy się z prośbą w imieniu rodziny o 𝟏,𝟓% 𝐝𝐥𝐚 𝐓𝐚𝐭𝐲. 

            Dziękujemy za wsparcie!

            Dane do 𝟏,𝟓% 𝐝𝐥𝐚 𝐓𝐚𝐭𝐲 pozostają te same:

            numer KRS: 0000270809

            w rubryce INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE należy wpisać: Pasieka, 14149

          • zawody II stopnia 51. Olimpiady Geograficznej

          • W dniach 8-9.02.2025 r. odbyły się zawody II stopnia 51. Olimpiady Geograficznej.

            Piątkę reprezentowała grupa 10 uczniów – Natalia Gach, Jakub Dadak, Stanisław Frączak, Paweł Godawiec-Obuchowicz, Jakub Klimek, Oliwier Kotyl, Igor Kuśmierek, Olaf Nosal, Patryk Ragan, Marek Wałęga.

            Po części pisemnej do ścisłego finału etapu okręgowego zakwalifikowano, aż 6 naszych uczniów, którzy zmierzyli się w dwuetapowej części ustnej z quizem i odpowiedzią ustną na wylosowane pytanie.
            Paweł Godawiec-Obuchowicz z 2B wygrał zawody w naszym okręgu a na drugim miejscu uplasował się Jakub Klimek również z klasy 2B.

            Wszystkim uczestnikom gratulujemy bardzo dobrych wyników.

          • Rozstrzygnięcie konkursu Polskiego Towarzystwa Gleboznawczego na najciekawszą pracę

          • Gratulujemy naszym uczniom zdobycia tytułu laureata Konkurs 😊

            Konkurs zainicjowany przez PTG, został przeprowadzony we współpracy z Komitetem Głównym Olimpiady Geograficznej i objął wszystkie okręgi Olimpiady. Jego organizacja wiązała się z końcem Międzynarodowej Dekady Gleb (2015–2024), podkreślając znaczenie gleby jako kluczowego elementu środowiska.

            W ramach I etapu Olimpiady Geograficznej uczestnicy mogli wybrać temat „D” i napisać pracę konkursową pt.: „Ścieżki edukacyjne jako sposób upowszechniania wiedzy o glebach – niewidocznym elemencie środowiska”. Spośród wszystkich prac zakwalifikowanych do II etapu Olimpiady Geograficznej, jury konkursowe wyłoniło najciekawsze opracowania, które zostały nagrodzone przez Komisję edukacji gleboznawczej i świadomości społecznej Polskiego Towarzystwa Gleboznawczego.

            Prace oceniali eksperci z zakresu gleboznawstwa i geografii gleb (Przemysław Charzyński UMK, Marcin Świtoniak UMK, Marcin Sykuła UMK, Aleksandra Loba UMK, Magdalena Urbańska UMK, Karolina Lewińska UAM, Piotr Pacanowski CEG-MG URK).

            🏆 Laureaci konkursu:

            1. miejsce – Stanisław Frączek (V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie), klasa 3B

            2. miejsce – Eryk Bednarczuk (XXVII LO im. Tadeusza Czackiego w Warszawie)

            3. miejsce – Paweł Godawiec-Obuchowicz (V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie), klasa 2B

          • Nie wszyscy w ferie odpoczywali

          • 1 lutego 2025 w murach Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie odbył się okręgowy etap 66. edycji Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym.
            W tym roku tematem przewodnim są Współczesne systemy polityczne.
            W zawodach wzięło udział około 100 uczestników z Małopolski.

            Do etapu finałowego zakwalifikowano 13 uczestników z tego 7 z VLO.
            W finale będą nas reprezentować:
            1. Marcin Ryż (3d)
            2. Mateusz Kaleta (4b)
            3. Aleksandra Such(4b)
            4. Krzysztof Trepczyński (4b)
            5. Igor Kuśmierek (3b)
            6. Filip Jakusz-Gostomski(2d)
            7. Mateusz Gmer (2b)

            Pierwszą osobą z okręgu na liście rezerwowej jest Franciszek Gątkiewicz (2a).

            Gratulujemy !

          • Złoty Medal Mistrzostw Polski w szpadzie

          • W niedzielę 19 stycznia, Lena Furman, uczennice klasy 2F wraz ze swoją drużyną AZS AKF Kraków wywalczyła Złoty Medal Mistrzostw Polski w kategorii Junior ( do lat 20 ).

            Lena walcząc w wyższej dla siebie kategorii wiekowej, jako najmłodsza zawodniczka w drużynie zdobyła tym samym swój pierwszy złoty medal w tej kategorii wiekowej i została Mistrzynią Polski w szpadzie.

            W zawodach brało udział ponad 100 zawodniczek z blisko 30 drużyn.

            Wielkie gratulacje Lena !

            Poniżej link do wyników: TUTAJ!

            oraz Link do relacji Polskiego Związku Szermierczego: KLIKNIJ TU!

        • Gala Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2025
          • Gala Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2025

          • Oglądaj Galę Rankingu Liceów i Techników  - Perspektywy 2025

            W samo południe, 15 stycznia, poznaliśmy najlepsze szkoły w XXVII Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2025!

            Uroczysta gala wręczenia nagród odbyła się w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Wydarzenie zgromadziło dyrektorów, nauczycieli i uczniów czołowych polskich szkół średnich, a także partnerów akademickich Rankingu.

            Dla tych, którzy nie mogli uczestniczyć w wydarzeniu osobiście, mogą oglądać transmisję na na kanale YouTube Perspektyw

            Link do transmisji

            Wyniki Rankingu już są dostępne  na stronie perspektywy.pl

            Drodzy Nauczyciele, Uczniowie, Rodzice - wielkie gratulacje !
            Nasza szkoła na II miejscu w Polsce
            i na I miejscu w Małopolsce !

          • Uczniowie VLO z sukcesem „zagrali (w) Tuwima” !

          • 10 stycznia br. w auli Wydziału Informatyki AGH odbyła się uroczysta gala konkursu polonistyczno-informatycznego „Zagraj(w) Tuwima” zorganizowanego przez  oraz Małopolski Oddział Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

            Uczniowie kilku klas II i III w ramach projektu przygotowali zespołowo prace na konkurs.

            Miło nam poinformować, że praca uczniów z klasy 3F: Zuzanny Sadowskiej, Marcelego Zająca i Antoniego Garbacza otrzymała I miejsce w kategorii gier planszowych. Zagrać w grę można  TUTAJ

            I miejsce w kategorii gier typu escape game otrzymała praca uczniów z klasy 2F  Zofia Skoczeń, Maria Kubicka, Maria Czuba. W grę można zagrać TUTAJ

            Wyróżnienia w konkursie otrzymały prace: Mielny Bołd i Dominiki Padoł z klasy 3F (gra do obejrzenia TUTAJ) oraz Igora Cała, Matyldy Wilkowskiej, Hanny Zaręby z klasy 3A (gra do obejrzenia TUTAJ) i Kamili Kramarczuk, Ninie Trojańskiej z klasy 3C (gra do zagrania TUTAJ)

            Uczniowie pracowali pod opieką prof.. Agaty Brezdeń, Beaty Chodackiej i Marioli Jachowicz.

            Zapraszamy też do obejrzenia pozostałych prac uczniów na szkolnym Wakelecie:

            WAKELET

            Wszystkim uczestnikom i laureatom serdecznie gratulujemy!

          • Stypendium Queen Hedvig Scholarship - spotkanie informacyjne oraz nabór wniosków -

          • Zapraszamy na spotkanie informacyjne oraz do składania wniosków o stypendium "Queen Hedvig Scholarship", w ramach projektu Queen Hedvig Scholarship 2025 — Dolina Krzemowa, którego V LO jest uczestnikiem. Spotkanie odbędzie się 7 stycznia o godz. 11:00 w Auli V LO, które poprowadzą laureaci stypendium: Max Makówka (3E) i Kordian Pisarek (4E) i przedstawią relację z ich wrześniowego wyjazdu do Krzemowej Doliny.

            Queen Hedvig Scholarship jest unikatowym, międzynarodowym programem stypendialnym skierowanym do wyróżniających się zarówno edukacyjnie, jak i społecznie, uczniów wybranych szkół ponadpodstawowych z obszaru Rzeczpospolitej Polskiej oraz polskich szkół ponadpodstawowych z Litwy i Łotwy.

            Celem Queen Hedvig Scholarship jest przyznanie stypendiów w formie tygodniowego wyjazdu do Doliny Krzemowej w USA. Podczas wyjazdu w dniach 13-21.09.2025 stypendyści będą mieli okazję odwiedzić Uniwersytety: Stanford University i UC Berkeley, SRI International, oraz prestiżowe korporacje amerykańskie np. Meta, a także odwiedzić takie miasta jak San Francisco, Oakland czy Cupertino.

            Uczniowie zainteresowanych uzyskaniem stypendium proszeni są, aby do 21 lutego 2025 roku złożyć w sekretariacie głównym V LO:

            1. wypełniony wniosek, razem załącznikami, którymi są:
            2. list motywacyjny, sporządzony w językach polskim albo angielskim, w którym uczeń przedstawi m.in. motywacje do udziału w Programie oraz możliwy wpływ Programu na realizację jego planów naukowych i zawodowych, przedstawi swoją aktywność w życiu społecznym lub szkolnym oraz wybitne osiągnięcia w nauce;
            3. list motywacyjny, sporządzony w językach polskim albo angielskim, w którym esej, sporządzony w języku angielskim, na temat osoby, która ucznia inspiruje, wzoru naukowego, bohatera itp., przy czym esej może składać się maksymalnie z 1.384 (tysiąca trzystu osiemdziesięciu czterech) wyrazów.

            Wzór wniosku, klauzurę RODO oraz Regulamin Przyznawania Stypendiów opisujący szczegółowo procedurę wyłaniania kandydatów jak i wymagane dokumenty znajdują się tutaj:

            https://drive.google.com/drive/folders/1VqUXkcBeRWsU943C2hym06WaU5qk1VQ2?usp=sharing

            Więcej informacji o Programie Queen Hedvig Scholarship oraz relacje z poprzednich edycji można znaleźć na stronie: https://www.queenhedvigscholarship.eu/#stypendium

            Koordynator szkolny
            Programu Stypendialnego Queen Hedvig Scholarship
            Paweł Koszałka
            pkoszalka@v-lo.krakow.pl

          • Podsumowanie spektaklu „Klub winowajców”

          • W dniach 25, 27 i 28 listopada członkowie szkolnego Koła Teatralnego mieli zaszczyt zaprezentować spektakl „Klub winowajców”, w reżyserii Hanny Kozak i Zuzanny Koniecznej z klasy 3g. Przedstawienie odbyło się w obecności Dyrekcji, Rodziców, Grona Pedagogicznego, przedstawicieli Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół V Liceum, Gości oraz Uczniów naszej szkoły. Spektakl spotkał się z ogromnym zainteresowaniem, a szkolna aula przez trzy dni była pełna widzów, którzy z entuzjazmem reagowali na występy młodych artystów.

            Dla tych, którzy nie mieli możliwości uczestniczenia w przedstawieniu na żywo, przygotowaliśmy nagranie z czwartkowego spektaklu oraz zdjęcia wykonane przez Artura Hołysza z 2d i Pana Jarosława Bielewicza z SAiP.

            Link: SPEKTAKL

            Serdecznie dziękujemy wszystkim widzom za pozytywny odzew, który stanowi dla nas ogromną motywację do dalszej pracy. Szczególne podziękowania kierujemy do członków Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół V Liceum oraz Rady Rodziców za ich nieocenione wsparcie finansowe i pomoc w organizacji tego projektu. Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do sukcesu tego wydarzenia. Dzięki ich zaangażowaniu oraz wsparciu, Teatr V LO rozwija się w tak wspaniały sposób.

            Z radością informujemy, że planujemy kolejne przedstawienie.
            Zachęcamy wszystkich do śledzenia zakładki szkolnego teatru, link: SZKOLNY TEATR

          • Uczniowie V LO w siedzibie Google w The Warsaw HUB

          • 16 grudnia 2024 roku uczniowie  – Kamil Szmurło i Max Makówka z klasy 3E oraz Jan Kosiorowski z klasy 2E – wzięli udział w niezwykle prestiżowym wydarzeniu: wizycie w siedzibie Google, mieszczącej się w nowoczesnym kompleksie The Warsaw HUB w Warszawie.

            To niecodzienne zaproszenie otworzyło przed nimi drzwi do świata najnowszych technologii, innowacyjnych rozwiązań i przyszłościowych możliwości zawodowych. Młodzi entuzjaści technologii uczestniczyli w specjalnie przygotowanych wykładach na temat infrastruktury Google oraz platformy Google Cloud. Poznali zaawansowane rozwiązania technologiczne, które umożliwiają funkcjonowanie globalnych usług firmy, a także dowiedzieli się, jak Google Cloud wspiera organizacje na całym świecie w transformacji cyfrowej.

            Google w Warszawie to miejsce, gdzie technologia spotyka się z wizją przyszłości – a nasi uczniowie mogli być tego świadkami.